Poskytovaná péče

Přijímáme nemocné všech věkových kategorií od dětí předškolního věku po seniory, zabýváme se širokým spektrem zdravotních obtíží. Nejčastěji se jedná o bolesti páteře a pohybového aparátu, poúrazové a pooperační stavy, neurologické poruchy, ortopedické obtíže, neoptimální nebo porušený (psycho)motorický vývoj dětí a posturální vady dětí a mladistvých. Našim cílem je odstranění nebo alespoň zmírnění bolesti, obnova funkce, nácvik správných pohybových stereotypů v rámci denních aktivit doma i v zaměstnání, kompenzační cvičení, úprava pracovního prostředí a podobně..

Nabízíme podrobné vyšetření rehabilitačním lékařem, rozbor příčin obtíží, stanovení diagnózy a navržení optimálního léčebného postupu podle charakteru obtíží a individuálních potřeb nemocného.

Při vyšetření a zjištění blokády lze bezprostředně terapeuticky zasáhnout výkony myoskeletální medicíny (podrobnosti níže); uvolnit měkké tkáně, ošetřit zablokovaný segment a zmírnit tak bolest. V indikovaných případech lze provést léčebný obstřik (níže) bolestivých měkkých tkání, ulevit nalepením kinesiotapu (níže) a podobně. Nedílnou součástí je poučení nemocného o diagnostickém závěru, charakteru onemocnění, navržené terapii a základní edukace autoterapie a kompenzačních strategií. U některých obtíží lze rovněž vystavit poukaz na léčebnou, ortopedickou nebo kompenzační pomůcku (ortéza, opora atd).

Pokud to zdravotní stav nemocného vyžaduje, vystavíme na míru šitý "FT poukaz", na jehož základě probíhá vlastní terapie – fyzioterapie, elektroléčba, vodoléčba apod. Ta probíhá na okolních spolupracujících pracovištích dle našeho doporučení (vzdělání a zkušenost terapeuta s daným zdravotním problémem).

Cílem společného snažení je stabilizace zdravotního stavu, osvojení a provádění cvičení v domácím prostředí na základě instruktáže.

Co si vzít s sebou na vyšetření

K prvnímu vyšetření výrazně doporučujeme donést žádanku od odesílajícího lékaře, zprávu od odborného lékaře nebo výpis z dokumentace (zdroj stručných přesných informací sloužících k rychlému a jasnému zorientování v dosavadním stonání, výsledcích absolvovaných vyšetření, diagnostických závěrech a průběhu léčby).

Popis nebo vlastní snímek (RTG, CT, MRI, UZ) vyšetřované části páteře, kloubu, měkkých tkání, pokud již byl proveden.

Nemocní k nám mohou přijít i bez doporučení.

Provedení výkonu myoskeletální medicíny

Jedná se o ošetření bolestivých měkkých tkání (fascie, svaly), trakce, mobilizace nebo manipulace k uvolnění, odstranění zablokovaných segmentů páteře nebo kloubů končetin s cílem obnovit přirozenou pohyblivost. Blokády nejčastěji vznikají při přetížení (jednorázovém, akutním, ale i chronickém), nevhodným držením těla, dlouhodobou statickou zátěží nebo stereotypním přetěžováním, po úrazu a podobně. Zablokovaný segment s poruchou přirozené hybnosti vede druhotně k přetížení okolních měkkých tkání i kloubů a způsobuje hlavní příznak – bolest. Porucha se velmi často druhotně přenáší ("řetězí") i do vzdálenějších míst. Může se tak projevovat i jinde, než v místě příčiny, relativně nesouvisející se základním problémem.

Kinesiotape

Kinesiotape je elastická bavlněná páska, která se po vyšetření a zvážení vhodnosti metody cíleně aplikuje na kůži nad postiženou měkkou tkání, kloubem nebo páteří. Její terapeutický efekt spočívá v komplexním ovlivnění somatosenzorického systému a lokoregionální cirkulace - krevního a lymfatického systému. Dle zamýšleného efektu používáme různou techniku aplikace. Aplikací tapu ke ztišení přetížených tkání se zlepší prokrvení, lymfatická drenáž, odplaví se metabolity, dochází k neurologické harmonizaci ovlivněním kožních receptorů, které nemocný pocítí jako snížení bolesti, otoku, zlepšení funkce. Naopak jiná technika aplikace bude sloužit ke stimulaci (složité procesy somatosenzoriky, somatomotoriky, neuroreflexního působení cestou stimulace receptorů, podporou zpětné vazby atd). Kinesiotape přináší úlevu u akutních stavů, úrazů, v rekonvalescenci, ale i u chronických obtíží. S výhodou lze kombinovat s ostatními přístupy rehabilitační a fyzikální medicíny. Optimálně je součástí celkové terapie k prodloužení a umocnění efektu mezi jednotlivými terapiemi (fyzioterapií, masáží, lymfodrenáží a pod).

Jsem vyškolený terapeut kinesiotapu a metodu ve své praxi aktivně používám.

Crosstape je narozdíl od kinesiotapu neelastický materiál (viskóza) ve tvaru mřížky, který lze s výhodou použít k ztišení výrazně bolestivých míst ve svalu, tzv. spoušťových bodů. Je také dobrým pomocníkem při hojení jizev nebo vstřebávání modřin.

Obstřik

Ošetření bolestivých měkkých tkání nebo spoušťových bodů lokální aplikací anestetika (ovlivnění bolesti v reflexních zónách). V případě zánětlivých změn měkkých tkání kloubů, úponů a šlach v kombinaci s kortikoidem (provádí zejména ortoped) a nebo terapeutické blokády nervových struktur (neurolog, algeziolog). Kýženým účinkem je snížení, modulace nebo vyřazení akutní bolesti (intradermální pupeny do bolestivých zón), snížení otoku a potlačení zánětu (v kombinaci s kortikoidy u kořenového dráždění, ošetření kloubních struktur a podobně).